نوشته ها

گردشی در سرای کاظمی محله عودلاجان

بیشتر مسافران و حتی ساکنین تهران، همیشه به این شهر نگاه مبدا گونه داشته‌اند؛ در حالی که تهران و جا‌های دیدنی تهران ایجاب می‌کند به این شهر به چشم یک مقصد تمام عیار نگاه کرد. سرای کاظمی یکی از هزاران دیدنی شهر تهران است که یادگاری از دوره طلایی تهران در دوره اوج شکوه این شهر است. با ما همراه باشید تا گشتی در سرای کاظمی، این عمارت قاجاری زیبا بزنیم.

سرای کاظمی تهران، عمارت قاجاری دیدنی

تهران، شهر چنار‌ها و مردم بامعرفت و لوطی مسلک؛ قصه‌های زیادی برای گفتن دارد. از محلات مدرن با مرکز خرید‌های آنچنانی که بگذریم، تهران محلات و خانه‌هایی دارد که به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به یک شهر موزه را دارند. مثلا محله عودلاجان که سرای کاظمی در آن قرار دارد. تهران دوره قاجاری چهار محله داشت؛ سنگلج، بازار، چاله میدان و عودلاجان. عودلاجان به واسطه مسافت نزدیک به کاخ‌ سلطنتی گلستان، محله سکونت اعیان، اشراف و رجل سیاسی بود. عمارت کاظمی تهران هم مربوط به دوره اوج و شکوه تهران و محله عودلاجان است.

سرای کاظمی، عمارتی با شکوه در محله امامزاده یحیی عودلاجان بود، که به میرزا سید کاظم تفرشی، از رجل نامدار دوره محمد شاه قاجار، تعلق داشت. سرای کاظمی تهران یک خانه با ویژگی‌های بارز معماری ایرانی است و شکوه و جزئیات زیبای آن، نشان دهنده شان و مقام صاحب‌خانه. حیاط بیرونی و اندرونی، شاه نشین و گوشواره‌ها و پنجره‌های ارسی رنگارنگ همه از زیبایی‌های چشم‌نواز این عمارت قاجاری است که می‌‌تواند ساعت‌ها هر بیننده‌ای را محو تماشای خود کند. در گردش و بازدید بعدی خود از شهر تهران، علاوه بر مکان‌هایی مثل بهترین مراکز خرید تهران، وقتی بگذارید و با حوصله به سراغ سرای کاظمی و محله عودلاجان بروید و تا این بافت تاریخی هرچند نیمه جان، هنوز روح حیات دارد از آن دیدن کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا