رپورتاژ

آیا برنج پاکستانی ضرر دارد؟

برنج پس از گندم در رتبه دوم از پر مصرف ترین مواد غذایی جای گرفته و کشور پاکستان نیز یکی از بزرگ تولیدکنندگان برنج در دنیاست که محصولاتش را به کشورهای مختلفی از جمله ایران صادر می کند. برنج پاکستانی بیش از هر چیز دیگری با داشتن قیمت مناسب، دانه بلند بودن و پخت آسانش معروف شده و به علت ویژگی ها و ظاهر مناسبی که دارد بیشتر در مجالس و رستوران ها استفاده می شود. با وجود این ویژگی ها بحثی بر سر سمی و مضر بودن این نوع برنج وجود دارد که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

آیا برنج پاکستانی آرسنیک دارد؟

پیش از هر چیز بگذارید ببینیم که اصلا آرسنیک چیست؟ به زبان ساده آرسنیک همان مرگ موش می باشد که حالت اکسید آن در صنایع رنگ، چوب و تولید حشره کش ها کاربرد دارد این سم باعث دل درد و اسهال می شود و چنانچه فرد به مدت طولانی در معرض آن قرار بگیرد ریسک ایجاد سرطان نیز خواهد داشت. در همین زمینه بسیاری از افراد معتقدند برنج پاکستانی حاوی آرسنیک است. در ابتدا باید بگوییم که برنج هر چقدر نامرغوب تر بوده و در شرایط بدی کشت شده باشد، آرسنیک بیشتری دارد و این موضوع تنها به برنج پاکستانی مربوط نیست.

اما به طور خاص آرسنیک در بیشتر محصولات کشاورزی وجود دارد و تا زمانیکه مقدار آن از حد مجاز بیشتر نشود، خطر ویژه ای برای سلامتی نخواهد داشت. علاوه بر آن برنج های وارداتی باید آزمایش های ویژه ای را پشت سر بگذارند که یکی از آن بررسی درصد آرسنیک است؛ بنابراین اگر برنج سمی بوده یا مضر باشد، اجازه ورود آن به کشور صادر نخواهد شد. پس یه طور کلی می توانیم بگوییم که برنج پاکستانی سمی و مضر نیست، اما نسبت به برنج های اصل ایرانی کیفیت پایین تری داشته و در صورتیکه نامرغوب باشد می تواند در طولانی مدت سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا برنج پاکستانی محبوب است؟

. پخت آسان

. قیمت مناسب

. ظاهر خوب

و..

نتیجه گیری

با وجود این توضیحات ممکن است از خودتان بپرسید که آیا خرید برنج پاکستانی مشکلی دارد یا نه؟ در مجموع باید گفت که برنج پاکستانی سمی نیست و پس از گذراندن آزمایش های لازم به کشور وارد می شود. ولی همانطور که خودتان هم می دانید هیچ برنجی از نظر کیفیت و ارزش غذایی به برنج ایرانی نمی رسد. اما اگر شما هم در تهیه برنج ایرانی مشکل دارید یا درباره برنج های خارجی نگرانید از برنج های قیمت مناسب تر ایرانی مانند برنج شیرودی و فجر استفاده کنید. در غیر اینصورت می توانید لاشه برنج ایرانی یا انواع نیم دانه را با برنج های خارجی مخلوط کرده تا درصد کمتری از آن ها مصرف کنید. در نهایت امیدواریم که تمامی نکات گفته شده شما را برای انتخاب برنج مناسب راهنمایی کرده باشد.

منبع: جوانه صدرا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا