رپورتاژ

چند روانکار صنعتی پر کاربرد در لودرها

در ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی از جمله لودر، برای محافظت در مقابل سایش، اثرات محیطی و مشکلات ناشی از آن، باید از روانکار مناسب در قطعات و بخش‌های مختلف آن‌ها استفاده کرد. در این مقاله ما به معرفی چند نمونه از روانکارهای صنعتی مناسب در لودر می‌پردازیم و هریک را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم. کاربران لودر ها آگاه هستند که استفاده مداوم اینگونه از ماشین‌آلات به بهترین گریس‌ها و روانکارها نیاز دارد. اگرچه وقتی صحبت از روغن صنعتی در میان باشد، با چالش‌هایی روبرو هستیم تا بدانیم که کدام روان‌کننده، روغن و گریسی این نیاز را برآورده می‌کند؟ درست مانند ماشین‌آلات صنعتی، طراحی و تولید روانکار صنعتی هم به‌طور مداوم در حال تکامل است.

روانکار در لودر

طیف گسترده محصولات روانکار صنعتی، کاربردهای صنعتی مانند چرخ‌دنده‌ها، کمپرسورها، توربین‌ها، بلبرینگ‌های ژورنال، هیدرولیک، دوک‌ها و غیره را برآورده می‌کند.

انواع روغن صنعتی که در لودرها استفاده می‌شود، عمدتاً شامل روغن موتور، روغن موتور دیزلی، روغن مبدل گشتاور/روغن گیربکس (روغن انتقال هیدرولیک)، روغن محور محرک، روغن هیدرولیک مورد استفاده در سیستم‌های هیدرولیک و گریس مورد استفاده در پین‌های لولا است. همان‌طور که گفته شد، استفاده از این روغن‌ها برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم، کاهش سایش و افزایش عمر دستگاه ضروری است.

در ادامه متن، انواع روغن و گریس پرکاربرد در لودرها را معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید:

در این قسمت هم می‌توانید لیست برندهای پرفروش روانکار(روغن ایرانول، پارس، بهران) مطابق با نظرات مصرف‌کنندگان در سال 1401  را ببینید.

روغن‌های پرکاربرد در لودرها

روغن‌های صنعتی که در انواع ماشین‌آلات راه‌سازی و به ویژه لودرها کاربرد دارد، به شرح زیر است:

1. روغن موتور

لودرها معمولاً برای حفظ کارایی خود و همچنین برای ارائه عملکرد مناسب، همواره به روغن‌کاری مناسب در قطعات خود نیاز دارند. یکی از روانکارهای مورد نیاز در لودر، روغن موتور اصلی و دیزلی مناسب است که باید به درستی انتخاب شود تا طبق نیاز دستگاه مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب و استفاده از این روغن‌ها برای حفظ عملیات بهینه سیستم، کم شدن میزان سایش و افزایش عمر سیستم بسیار مهم است.

2. روغن واسکازین

از دیگر روانکارهای مورد نیاز در لودرها، روغن واسکازین است که باید در قطعات مورد نیاز استفاده شود. نکته مورد توجه در مورد این روغن‌ها این است که باید به موقع تعویض شود. این مایع که باعث روانکاری دنده‌ها و چرخ‌دنده‌های داخلی قطعات مکانیکی در لودر می‌شود، برای جعبه‌دنده‌های دستی و دیفرانسیل تولید می‌شود.

از نمونه‌های روغن واسکازین مورد استفاده در لودرها، می‌توان روغن بهران سمند (ویژه و غیر ویژه) را نام برد.

3. روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک مایعی است که در ماشین‌آلات هیدرولیکی وظیفه انتقال قدرت دارد. از تجهیزاتی که در آن‌ها از روغن هیدرولیک استفاده می‌شود، می‌توان ماشین‌آلات راه‌سازی مانند بیل مکانیکی، انواع لودر را نام برد. این روغن در ترمزهای هیدرولیکی، سیستم فرمان و همچنین سیستم انتقال قدرت این دستگاه‌ها کاربرد دارد.

لودرها در هنگام انجام عملیات، گرمای زیادی تولید می‌کنند و اگر این گرما به روش صحیح از قطعات خارج نشود، در طول زمان باعث خرابی کاسه‌نمد و قطعات داخلی سیستم می‌شود.

گریس‌های مورد استفاده در لودرها

گریس، یک ماده روان کننده غلیظ و روغنی است که از روغن مشتق شده از نفت یا روغن مصنوعی تشکیل شده است. انواع گریس مورد استفاده در لودرها عبارت‌اند از:

گریس معمولی: گریس پارس شاسی، گریس بهران لعل.

گریس نسوز: گریس پارس ماهان 1، 2 و 3، گریدهای مختلف گریس بهران یاقوت، گریس‌های بهران یاقوت EP.

1. گریس پارس شاسی

این گریس در دمای 60+ درجه سانتی‌گراد به خوبی کار کرده و عملکرد بهینه لودر را تضمین می‌کند.

2. گریس‌های بهران یاقوت

گریس‌های بهران یاقوت با گریدهای مختلف، در ماشین‌آلات راه‌سازی مانند لودر کاربرد دارند و به منظور حرکت به وسیله فشار و جریان یا انتقال قدرت در لودر قابل استفاده هستند. این گریس‌ها در گستره دمایی وسیع 20- تا 120 درجه سانتی‌گراد بسیار مناسب عمل می‌کنند.

3. گریس‌های بهران یاقوت EP

این گریس‌ها می‌توانند در بازه دمایی 20- تا 120 درجه سانتی‌گراد کار کرده و در نتیجه گرمای تولید شده در قطعات لودر را کنترل کنند. این روانکارهای چند منظوره مخصوص دنده و با ترکیبی از پایه صابون کمپلکس لیتیم و مواد افزودنی مناسب دارای الیاف کوتاه تولید می‌شوند. این گریس‌ها برای روانکاری یاتاقان‌های انواع ماشین‌آلات در شرایط بسیار سخت، مانند لودرها و آب‌بندی پمپ‌ها کاربرد دارند.

به عنوان کلام آخر می‌توان نکات زیر را بیان کرد:

گریس مبتنی بر لیتیوم یا گریس بر پایه کلسیم را روی پین‌های کل دستگاه تزریق کنید.

روغن گیربکس هیدرولیک را به گیربکس اضافه کنید.

روغن را به موتور اضافه کنید.

روغن دنده را به محورهای جلو و عقب اضافه کنید.

پمپ ترمز به روغن ترمز مصنوعی نیاز دارد.

گیربکس باید با توجه به کیفیت روغن تعویض شود (معمولاً هر سه ماه یک بار تعویض می‌شود).

هر هشت ساعت یک بار، به پین دستگاه روغن تزریق شود.

اگر محیط فیلتر هوا آلوده نباشد، ماهی یک بار می‌توان آن را بررسی کرد.

روغن اکسل را سالی یک بار تعویض کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا